« 病院の倒産は蜜の味? | Main | マイレージが貯まる »

October 03, 2007

医師の良心と保身


僻地の産科医さんのところで取り上げられていた,麻酔科の先生が書かれた文章。

少しでも多くの方の目に触れることを願い,ここに掲載させていただく。

僻地の産科医さん,またしても引用をお許し下さい。


-◆-◇-◆-◇-◆-◇-◆-◇-◆-◇-引用開始-◆-◇-◆-◇-◆-◇-◆-◇-◆-◇-

良心と保身の狭間で

           深谷赤十字病院 副院長 大谷 英祥

         (埼玉県医師会誌 2007年9月号 vol.690 p29)

 私が麻酔科部長として深谷赤十字病院に赴任したのは1983年6月でした。早いもので、もう25年目になります。赴任した当時は常勤の麻酔科医は2名だけでした。モニター機器もろくなものが無く、麻酔器には呼吸器すら付いていなかった時代です。その様な中で、たった2名で5部屋の手術室を切り盛りしていました。掛け持ち麻酔は当然で、ほとんど自転車操業と言っても良い状況でした。良く事故を起こさなかったものだと思います。
 そのころの全身麻酔と言えば、ほとんどがGOF(笑気・酸素・フローセン:現在の正式な用語とは異なる)またはNLA(GOドロペリドール・フェンタニル)でした。術後鎮痛法も良いものが無く、鎮痛薬の筋注が主治医から指示されているだけだったと思います。小児の鼠径ヘルニアだけは仙骨ブロックを併用していました。
 その後揮発性麻酔薬はエトレン、イソフルレン、セボフルレンと主流が変わってきました。静脈麻酔薬も今ではプロポフォールが主流です。今でも生き残っている笑気も覚醒の早い麻酔薬ですが、セボフルレンもプロポフォールも覚醒の早い麻酔薬です。
最近の麻酔の主流は、覚醒の早い麻酔薬を用い、鎮痛には別の方法を用いて、術後早期にスッキリとした目覚めでありながら、痛みは無いという状態を目標としています。あくまで目標ですから、いつも上手く行くとは限りませんが、最近超短時間作用型のレミフェンタニルという麻薬性鎮痛薬が発売され、目標の達成が以前より容易になりました。
麻酔薬と同様、モニター機器も大きく進歩しました。さすがに心電計はありましたが、赴任当初は自分で5分ごとに血圧を測っていました。長い手術になると耳が痛くなったものでした。動脈圧を直接測定するトランスジューサーは使い捨てではなく、たった一つしかありませんでした。衝撃にも弱く、泡を除去するために叩いたりしたら、すぐに壊れます。今の若い人に扱わせたら、たちどころに壊すでしょう。当然、今のようにすぐにAラインを取ることなど考えもつきませんでした。
自動血圧計が入ったときは感動したものです。もうこれで耳の痛い思いをすることはないと思ったら、嬉しくて嬉しくてたまりませんでした。その後はパルスオキシメータや呼気炭酸ガス濃度計が使えるようになり、それまでの勘に頼った麻酔が、いかにデタラメであったか思い知るようになりました。
医療機器や医療技術の進歩により、麻酔科領域だけではなく、医療全体の安全性が格段に改善されたことは喜ばしいことなのですが、昨今は良いことばかりではありません。安全性が高まったおかげで、医療の不確実性への無理解が高じてきたのは困ったことです。生きて病院にたどり着けば、人間は死なないものだと思っているとしか考えられないような対応がしばしば報道されます。医療そのものにも限界がありますし、医療圏によって、各医療施設によって、またそれぞれの医師によっても能力は異なります。患者の権利を尊重することは良いことですが、だからといって、医学的に無理なこと、社会的環境から無理なことを求めるのは間違いです。

 
 単に肥大した権利意識を振りかざす患者が増えたとか、マスコミが医療をたたいているだけならまだ耐えられますが、昨今は、こんなもので高額な賠償責任を負わされるのかという判決がまかり通るようになっています。元々死も考えられるような病態の患者が助からなかった場合、多少医療側にミスがあったとしても、死の原因は元々の病態です。何の問題もない健康な人を死に追いやる交通事故とは違います。それなのに、医療側から見たらミスがあったとは思えないような事例でも訴訟が起こされ、敗訴することもたびたびです。このような事態が医療を崩壊に導いています。民事だけならまだしも、刑事訴追される事例もあり、これでは医療を続けられないという声が日増しに大きくなっています。

 麻酔科医の人員不足は全国的な問題で、当院も増員されたとはいえ、現在でも常勤の麻酔科医は4名にすぎません。4名で8部屋の手術を切り盛りしているわけですから、発足当初とあまり変わりません。安全性を考えれば掛け持ち麻酔はしない方が良いに決まっていますが、厳密にすれば手術可能な患者数が激減します。只でさえ多くの癌患者を待たしているのに、これ以上待たせることも人権問題と思われます。結局は安全性と効率を秤にかけての妥協点を探っての作業となります。
 

 具体的には、患者の年齢、全身状態、手術侵襲などを考慮し、どの組み合わせで、どのような時間経過であれば掛け持ちをしても危険がないかを考えて手術予定を組みます。前もってリスクの高い患者の情報を把握出来ていれば問題ないのですが、実際にはなかなかそうも行かず、ハイリスク症例の掛け持ちを余儀なくされ、冷や冷やさせられることもないわけではありません。けれども、最近はオーダリング制になったので、週間予定表が出次第、患者の大まかな情報を得ることが出来るようになり、以前よりは効率よく、より安全な手術予定を組むことが可能となりました。
 しかしながら、いくら安全に気を配っているとはいえ、掛け持ち麻酔そのものを問題視する向きもあり、万が一、医療事故が起きたときにどうなるのかという不安はあります。昨今の情勢であれば、結果が悪かった場合、たとえ麻酔そのものに問題が無くても、掛け持ち麻酔をしていたからと言う理由で責任を問われることがあるかも知れないと思っています。だからといって、急性硬膜外血腫や緊急帝王切開を断れば、命が失われる確率は高いでしょう。手術が手一杯だったとして断っても責任を問われないのだとしても、萎縮診療のために救える命が救えなかったら、医師としてはつらいでしょう。

 私は赴任当時から出来るだけ断らない麻酔科医でいようと思っていました。全身状態などから、危険があれば麻酔を断るのも麻酔科医の仕事です。でも、危険を知った上で手術を希望するのであれば、患者の選択に応えるのも麻酔科医としての務めだと思います。幸いなことに、今までその様にして引き受けた症例で、実際に大きな問題が起きたことはありません。出来れば方針を変えることなく、このまま定年まで行きたいのですが、最近は部下に任せることも多くなったので、自分だけで決めるわけには行きません。昨今のヒステリックなメディアの報道の仕方や、信じられない理由での民事敗訴、刑事訴訟などを見ていると、危険な症例は断らざるを得ないのかも知れません。


 以前は自分自身が信じる道を歩んだ結果、民事で訴えられるようなことになろうとも仕方がないと思っていました。現に救える命を見殺しにするくらいなら、万一のことが起こったら責任を問われても良いから自分の正しいと思う医療をしようと思っていました。今でもそうしたいという思いはあります。でも、以前のように純粋にそうは思えなくなりました。そのきっかけは奈良の「心タンポナーデ事件」です。
 「心タンポナーデ事件」とは以下のような事例です。2名乗車のシートベルトもしていない自動車がブレーキもかけずに塀に激突しました。助手席の乗員は入院直後から重体で、他施設に搬送されましたが亡くなりました。運転者は頭部に受傷していて意識障害もあったが、容態は安定していました。頭部のCTでもその他の単純写真でも異常はありませんでした。そのため経過観察としたのですが、その後しばらくして容態が急変し、亡くなりました。
 民事訴訟が起こされ、一審では原告敗訴となりましたが、高裁では原告が勝訴し、高額の賠償金が認められました。地裁と高裁では死因の認定が変わりました。地裁では腹腔内出血を採ったのに対し、高裁では心タンポナーデを採りました。その根拠はCPKが197mU/ml と高値であったというものです。解剖が行われていないので何とも言えないのですが、外傷でCPKが高値になるのは常識じゃないのでしょうか。私は判決の根拠になった鑑定には大きな疑問を感じています。結局心タンポナーデなのに心エコーをしなかったことがいけないという判断で、医療側敗訴となりました。この判決はこのまま最高裁に行くこともなく確定しました。
 この判決の結果に愕然としたことは事実ですが、医師としての心が折れそうな原因となったのは判決理由です。以下に抜粋して引用します。

我が国では年間約2千万人の救急患者が全国の病院を受診するのに対し、日本救急医学会によって認定された救急認定医は2千人程度(平成5年当時)にすぎず、救急認定医が全ての救急患者を診療することは現実には不可能であること、救急専門医(救急認定医と救急指導医)は、首都圏や阪神圏の大都市部、それも救命救急センターを中心とする3次救急医療施設に偏在しているのが実情であること、したがって,大都市圏以外の地方の救急医療は,救急専門医ではない外科や脳外科などの各診療科医師の手によって支えられているのが、我が国の救急医療の現実であること、本件病院が2次救急医療機関として,救急専門医ではない各診療科医師による救急医療体制をとっていたのは、全国的に共通の事情によるものであること、一般的に,脳神経外科医は、研修医の時を除けば、心嚢穿刺に熟達できる機会はほとんどなく、胸腹部の超音波検査を日常的にすることもないこと、被控訴人Eは、胸腹部の超音波検査が必要と判断した時には、放射線科あるいは内科に検査を依頼しており、自ら超音波検査の結果を読影することはなかったこと、当日、被控訴人Eとともに当直に当たっていた小児科の医師も、日常的に超音波検査をすることはなく、単独で超音波検査をすることは困難であったことが認められる。
 そうだとすると、被控訴人Eとしては、自らの知識と経験に基づき、Eにつき最善の措置を講じたということができるのであって,注意義務を脳神経外科医に一般に求められる医療水準であると考えると、被控訴人Eに過失や注意義務違反を認めることはできないことになる。G鑑定やH鑑定も、被控訴人Eの医療内容につき、2次救急医療機関として期待される当時の医療水準を満たしていた、あるいは脳神経外科の専門医にこれ以上望んでも無理であったとする。

 これが救急医療の実情です。むしろこの脳外科医はかなり優秀で、多くの病院で当直業務をしている医師の平均はこれよりずっと劣るでしょう。分かっているじゃないかと思っていると、こう続きます。
  
しかしながら、救急医療機関は、「救急医療について相当の知識及び経験を有する医師が常時診療に従事していること」などが要件とされ、その要件を満たす医療機関を救急病院等として、都道府県知事が認定することになっており(救急病院等を定める省令1条1項)、また、その医師は、「救急蘇生法、呼吸循環管理、意識障害の鑑別、救急手術要否の判断、緊急検査データの評価、救急医療品の使用等についての相当の知識及び経験を有すること」が求められている(昭和62年1月14日厚生省通知)のであるから、担当医の具体的な専門科目によって注意義務の内容、程度が異なると解するのは相当ではなく、本件においては2次救急医療機関の医師として、救急医療に求められる医療水準の注意義務を負うと解すべきである。
    そうすると、2次救急医療機関における医師としては、本件においては、上記のとおり、Fに対し胸部超音波検査を実施し,心嚢内出血との診断をした上で,必要な措置を講じるべきであったということができ(自ら必要な検査や措置を講じることができない場合には、直ちにそれが可能な医師に連絡を取って援助を求める、あるいは3次救急病院に転送することが必要であった。)、被控訴人Eの過失や注意義務違反を認めることができる。

 救急医療について相当の知識および経験を有する医師をどう定義するのかが問題となりますが、この判決の定義を採用すれば、日本で救急医療は不可能です。そして、判決自身でそれを認めています。裁判官自身が不可能だと判断していることを行わなかったから高額な賠償金を払う義務があるというのでは、救急医療は成り立ちません。この事例は二次救急病院でのことです。三次救急施設だったら、どれだけのことを要求されるのでしょうか。深谷赤十字病院は三次救急施設です。当院にとっても医療崩壊は他人事ではありません。

 それでもまだ、いろいろと辛いことはあっても民事なら実害は少ないと言えます。でも、昨今は刑事訴追も念頭に置かなければなりません。有名なところでは「割り箸事件」や「癒着胎盤事件」があります。「割り箸事件」は一応無罪判決が出ましたが、過失がないことが認められたのではなく、過失はあったが、助けられる見込みがないからと言う理由で無罪とされたのです。でも、助けられる見込みがあったら有罪だったのかと思うと、医療から去っていく医師の気持ちも分かります。「癒着胎盤事件」は第五回公判まで来ましたが、まだ係争中です。
 医療にとっては厳しい状況が続きますが、それでも他に能のない私は医師を続けなければなりません。萎縮診療も一つの考え方ですが、それでは医師として誇りを持って仕事が出来ません。誇りと保身のバランスをとりながら、今後も仕事を続けようと思っています。
 最後に、当院の麻酔科が行っている他とは違った取り組みについて述べてみます。手術後のガーゼの遺残は依然として時々報道されます。ガーゼや手術器械の遺残を防ぐためには、数を確認しただけではダメです。人間は必ずいつかミスをするからです。
遺残を防ぐためには、遺残していないことをレントゲン写真で確認するほかありません。けれども、レントゲン写真を撮るために放射線技師をいちいち呼んでいたら時間がかかって仕方がありません。そこで、当院では麻酔科医がさっさとCRで撮ってしまいます。術者からは感謝されますが、本当は術者が撮っても良いのです。でも、術者が撮らない以上、私のようなせっかちな麻酔科医は自分で撮ってしまうのです。
なんだか途中から愚痴ばっかりになってしまいましたが、日本の医療に未来があることを祈って筆を置きます。

-◆-◇-◆-◇-◆-◇-◆-◇-◆-◇-引用終了-◆-◇-◆-◇-◆-◇-◆-◇-◆-◇-

私の言いたいことを冷静に代弁してくれている。ブログの欠点はつい感情的な文章になり,反対意見(あるいは中立)の人から共感を得られないばかりか,第一印象で拒絶されてしまうことだ。その点,この先生の書かれた文章は落ち着いていて説得力がある。埼玉県医師会誌だけにとどめておくのは誠に惜しい。


>昨今のヒステリックなメディアの報道の仕方や、信じられない理由での民事敗訴、刑事訴訟などを見ていると、危険な症例は断らざるを得ないのかも知れません。

まったくもってその通り。
私のようなヘタレが高リスク症例はもちろん,帝王切開やCVカテーテル挿入も断るのは当然として,今後は優秀で善良で使命感の強い先生方も萎縮医療に走らざるを得ないだろう。


>裁判官自身が不可能だと判断していることを行わなかったから高額な賠償金を払う義務があるというのでは、救急医療は成り立ちません。この事例は二次救急病院でのことです。三次救急施設だったら、どれだけのことを要求されるのでしょうか。

私は,二次や三次の救急施設で(しかも夜勤ではなく宿直医として)救急医療に貢献されている先生方に対し,以前は純粋に畏敬の念を抱いていた。今は…。怒られそうなのであまり言いたくはないが,そう,いわば戦場カメラマンと同じようなイメージ。「社会には必要なのだけれど,自分の身をそんなに危険に晒さなくても」と思ってしまう。


>医療にとっては厳しい状況が続きますが、それでも他に能のない私は医師を続けなければなりません。萎縮診療も一つの考え方ですが、それでは医師として誇りを持って仕事が出来ません。誇りと保身のバランスをとりながら、今後も仕事を続けようと思っています。

“保身>>>誇り”の私には耳の痛い言葉。頭の下がる思いだ。この先生の武運長久を願わずにはいられない。どうか無理なさらずに。

|

« 病院の倒産は蜜の味? | Main | マイレージが貯まる »

Comments

取り上げていただきまして
ありがとうございます(>▽<)!!!!

いい文章の普及にこれ努めています ..。*♡
最近はいっぱいいっぱいでブログめぐりが
まったく手が回っていないのですが、
最近ネタが多すぎです。
また先生のブログを引用させていただきます!
よろしくお願いいたします!!!

Posted by: 僻地の産科医 | October 03, 2007 at 08:18 PM

いつもお世話になっております。
先生のブログを拝見することが毎日の楽しみです。
これからも貴重な情報をお願いいたします。

>また先生のブログを引用させていただきます!
よろしくお願いいたします!!!

恐縮の極みです。
こちらこそ,何卒よろしくお願いいたします。

Posted by: 管理人 | October 03, 2007 at 10:19 PM

大谷先生の文章はすばらしい。感銘しました。
医師会雑誌にとどめておくのは本当に惜しいと思います。
医療従事者以外にも読まれるように新聞・一般誌にも載るといいですね。

良い文章に出会えたことに対して管理人様に感謝します。

Posted by: コンラート | October 06, 2007 at 03:19 PM

コンラート様,こんにちは。

そうですね。多くの方に読んでいただきたいですね。

>良い文章に出会えたことに対して管理人様に感謝します。

いえいえ,僻地の産科医様のおかげです。

Posted by: 管理人 | October 06, 2007 at 11:30 PM

Before you sign a binding agreement from financing company, look at the credit rating first to learn your credit history Super Real the relatively high-skilled immigrants in the rest with the world are more likely to end up in jobs like medical care practitioners, mathematics, or computer science.

Posted by: Super Real | February 25, 2014 at 07:06 AM

Hi there! Someone in my Myspace group shared this website with us so I came to give it a look. I'm definitely enjoying the information. I'm book-marking and will be tweeting this to my followers! Fantastic blog and great style and design.

Posted by: m88 | March 09, 2014 at 12:18 PM

Appreciating the persistence you put into your blog and in depth information you offer. It's nice to come across a blog every once in a while that isn't the same outdated rehashed information. Wonderful read! I've saved your site and I'm adding your RSS feeds to my Google account.

Posted by: งานคีย์ข้อมูล | March 12, 2014 at 08:24 AM

Luckily, gay esсorts Londonn are there who can completely match your criteria. Check whetҺer or not the candіdates tҺey send hav eոcounter in a similar role. http://www.8108m.com/uchome/space.php?uid=66263&do=blog&id=113227

Posted by: Zachary | March 22, 2014 at 02:26 AM

Hi there! Someone in my Myspace group shared this site with us so I came to take a look. I'm definitely enjoying the information. I'm book-marking and will be tweeting this to my followers! Great blog and terrific design and style.

Posted by: หางานทําที่บ้าน | March 25, 2014 at 09:51 PM

They want to move up and obtain protecting uniforms for their loving experienced staff. The information iin the post would be a mistakke to relate enhancement with enlargement. Another great advantage of these pills is of crucial importance for the men. For Health World News, I'm Lisa Ligon and today we focys on VigRX Plus. Companies have capitalized on this, what is taurine but the important thing operating principle of Viagra. Because so many men have testified too the authenticity of the size and productiveness of the standard guys genitals.

Posted by: enhancement pills that work | March 27, 2014 at 01:40 AM

Τhe procedure is the same as soon as you've recoǥnized your target key phrases. In this Cosby Sweater Venture, eacҺ episode provides different soгts of game to recreate his magіc loud shiгts. http://sns.tz2100.com/space.php?uid=1269087&do=blog&id=1804885

Posted by: Jacksonville SEO expert | March 30, 2014 at 06:34 PM

Witɦ London escprt services, you could discover that they ρгovide aսthentic photos and profile. All of us hire escorts to relax anɗ to have fun. The great information is that shе recеived a totally free gym membershіp. http://www.xp-pen.co.kr/xe/?document_srl=365359

Posted by: Ariel | April 03, 2014 at 05:00 PM

I'm extremely impressed with your writing skills and also with the layout on your weblog. Is this a paid theme or did you customize it yourself? Either way keep up the nice quality writing, it is rare to see a great blog like this one these days.

Posted by: best personal injury lawyer in Ann Arbor | April 04, 2014 at 12:14 AM

Just say yօu had been llacking heer or some thing swеet that can alter Һer temper. Juѕt ught to yyou do, eveո though staying absent from tҺe attainable issues outlined. First of all, yоu'll want to is she all establiѕhed . http://www.dinimizislam.tk/profile/raasw

Posted by: http://www.dinimizislam.tk/profile/raasw | April 21, 2014 at 03:31 AM

In Daniel's vision in chapter 7 he saw four beasts rise out of the sea, the first like a lion, the second like a bear, the third like a leopard, and the fourth was 'dreadful and terrible and strong exceedingly'. Eliminate Zhang Jiao Wu Kingdom: Beat Act I without beating the Yellow Turban Fortress. And yet, all of us would fall prey to the lure of such ruthlessness if we did not love and serve the one Master Jesus Christ, 'who gave Himself as ransom for all.

Posted by: empire four kingdoms hack and cheats tool sony smartwatch price | April 25, 2014 at 03:01 AM

Preetty great post. I simply stumbled upon your weblog and wished too say thawt I've really enjoyed browsing your blog posts. After all I will bee subscribing in your feed and I'm hoping you write again verey soon!

Posted by: accutane | May 15, 2014 at 11:57 AM

Hi, I do think this is an excellent web site. I stumbledupon it ;) I am going to come back yet again since i have book-marked it. Money and freedom is the greatest way to change, may you be rich and continue to help other people. michael kors outlet

Posted by: michael kors outlet | May 19, 2014 at 05:14 AM

I read this piece of writing fully regarding the comparison of newest and preceding technologies, it's remarkable article.

Posted by: eli | June 01, 2014 at 10:36 AM

If some one wants expert view regarding blogging then i recommend him/her to visit this blog, Keep up the pleasant work.

Posted by: Brave Frontier Hack | June 05, 2014 at 07:18 PM

I'm really enjoying the design and layout of your blog. It's a very easy on the eyes which makes it much more enjoyable for me to come here and visit more often. Did you hire out a developer to create your theme? Great work!

Posted by: Linda | June 08, 2014 at 10:22 PM

If after your 1st month or even inside the first couple of months, if your not making any money, you will receive a full refund. All of us know that anything supersonic is meant to be beyond the speed of sound. How can your customers understand that you simply are selling a product or providing a service if you are doing not advertise.

Posted by: referencement naturel google | June 11, 2014 at 12:42 AM

This allows upgraded bіll associates tօ lsarn neeԁed for $. And trу since you may, yօu can easlily'testosterone mеrely disconnect ʏour laptop or comƿuter аnd carry thiѕ method towards thе bedroom. Informal online games mаy ƅe whichever players model of all ߋf them which in turn simply leaves method foг endless possibilities alߋng witɦ endless thrilling rеgarding video gamer.

Posted by: ut.ag | June 21, 2014 at 09:59 AM

Ameriican platinum eagle contaіns sеveral choices աhich aгe unproven ߋr else in numerous other metals and sօ this partiϲular rings created mɑking use of it have become popuar аmong women and mеn alike. ʟike, if yoս've gοt the sevеral assоciated ѡith precious gems alߋng with a six of real diamonds facig upwards, ƿut thе sеveral for expensive diamonds atop tɦis рarticular six to eight assoϲiated wijth expensive diamonds downhill ѕo yοu migɦt view any line. Ƭhе times of dayy and the days օr ѕo form of merge simultaneously.

Posted by: download solitaire | June 22, 2014 at 10:20 AM

After looking over a few of the articles on your site, I seriously like your way of blogging. I bookmarked it to my bookmark webpage list and will be checking back in the near future. Please visit my website too and let me know your opinion.

Posted by: meez coin hack download | June 24, 2014 at 11:04 AM

The outer levels of the pores and skin turn out to be inflamed, resulting in burning, itchy rashes. If not handled in time, they can be terrible to reside with. All of these natural ingredients work in harmony to close infected gaps.

Posted by: http://www.sitesnoop.com/health.shtml | June 30, 2014 at 02:34 PM

Hola! I've been reading your weblog for some time now and finally got the bravery to go ahead and give you a shout out from Atascocita Tx! Just wanted to mention keep up the good job!

Posted by: Fifa Manager 14 Free Download | July 05, 2014 at 10:38 PM

Magnificent goods from you, man. I've bear in mind your stuff prior to and you're simply too great. I actually like what you've bought right here, certainly like what you're saying and the way in which you assert it. You make it enjoyable and you continue to take care of to keep it sensible. I can not wait to read far more from you. This is actually a terrific web site.

Posted by: Google | July 10, 2014 at 11:38 AM

I'm curious to find out what blog system you're utilizing? I'm having some small security problems with my latest site and I would like to find something more secure. Do you have any suggestions?

Posted by: eyelash extension | July 22, 2014 at 04:10 AM

it. Set up an skilled workman point and defrayment person matter could be ineligible from the article to ready customers. Visitors to your model. Do not let a dominate that you can use. You can set a wine story is in perceptiveness erst again. The nigh lowborn issue old Cheap NHL Jerseys with Free Shipping Cheap NHL Jerseys For Women Authentic Cheap NHL Jerseys Jerseys China Online Jerseys China are extraordinary places to do this when superficial for medium of exchange and sweat price depth psychology, you intention not call forth a ripe enumerate of document. hear straight-laced excerpt practices and games. in front stepping in to a position to see the tack together have this. In occurrence, women affect past by doing these tierce things.

Posted by: Cheap Jerseys | August 09, 2014 at 12:11 PM

visitors if you tell what you can get Asian nation proletariat for pennies on the net, but only if you have it away where to start your scrutiny, facial expression done solar day's line macrocosm, it is symmetric major is to delay for reward drops, but don't exaggerate it. A legislature without you Jerseys china Cheap NFL Jerseys Cheap Jerseys Free Shipping Cheap China Jerseys Authentic Cheap Jerseys and refulgence. If you do a examination engine examine leave users to answer the head. If you aren't quite trustworthy what to examine at the highest mend, point began down toward the goal. This arc helps protect your playing to see whether or not the event intent further set setyour

Posted by: NHL Jerseys Wholesale | August 14, 2014 at 05:06 PM

outlet palm spring gay pride 2014 louis vuitton online cheap 7.62 ammo price louis vuitton purses wholesale beauty supplies warehouse http://www.ketubahkraft.com/sig/authentic-michael-kors So at this time, These are some of features that we can get from green tea if we applied it to our face. It doggie snacks burns, Reduce eye puffiness and is employed as a gentle facial wash too! I personally recommend this simple beauty technique and as a matter of fact, Green tea is an area in my beauty routine! I even use the tea bag after my toner (Which is the apple cider vinegar treatment) So my face could not smell bad. It neutralizes any bad fragrance. Related Article: http://mkoutletonlinekorsus.tumblr.com/Michael-Kors-online-outlet.html http://korssatchelsonlinemichaelus.tumblr.com/michael-kors-outlet.html http://www.muzizhuang.com/michael-kors-rose-gold-watch

Posted by: Cheap Michael Kors Handbags Wholesale | September 12, 2014 at 12:08 PM

Fastidious response in return of this difficulty with genuine arguments and telling everything concerning that.

Posted by: http://videolinkz.us/profile/soschnaars | October 05, 2014 at 09:50 AM

Does your site have a contact page? I'm having a tough time locatingg it but, I'd like too send you an e-mail. I've got some creative ideas for yiur blog you might be interested in hearing. Either way, great website and I look forward to seeing it develop over time.

Posted by: IC campaigns | October 16, 2014 at 03:59 PM

I have identified this guy for about 3 years and I have liked him considering thjat we have met.

Posted by: get a guy to like you in middle school | October 17, 2014 at 03:47 PM

The expression referencement website is from conventional advertising in catalogs in which merchandise are referenced. Search engine marketing techniques tactics are utilized in the fully normal means so that they increase after a while. Carrying a digital camera which can't get wet, can turn into a pain when you're more concerned with damaging the camera rather than taking pictures.

Posted by: attorneys dallas tx | October 28, 2014 at 07:18 AM

Nice post. I learn something new and challenging on sites I stumbleupon every day. It's always useful to read articles from other authors and practice a little something from their sites.

Posted by: fifa 14 ultimate team coin generator | November 15, 2014 at 05:50 AM

Your means of telling everything in this post is in fact fastidious, all be capable of without difficulty know it, Thanks a lot.

Posted by: Game | December 03, 2014 at 03:26 PM

Hey There. I found your blog the usage of msn. That is a very smartly written article. I'll make sure to bookmark it and return to learn more of your helpful information. Thanks for the post. I'll certainly comeback.

Posted by: m88 | December 08, 2014 at 09:51 AM

Excellent article. I'm dealing with many of these issues as well..http://www.cematmaghrib.org/

Posted by: http://www.cematmaghrib.org/ | December 12, 2014 at 06:03 AM

I'm in particular keen on reels, which are vital pieces of carp fishing tackle. Since there is no official solution on how to solve this FIFA 15 bug so far, you'd better wait for the instructions from either EA themselves or the official FIFA Twitter account. You won't find it here, neither in any other place.

Posted by: fifa 15 hack | December 23, 2014 at 09:32 AM

Very good post! We will be linking to this great content on our site. Keep up the good writing.

Posted by: Canoe kayak Hoist | January 02, 2015 at 12:42 PM

You will need to get the very best property manager insurance plan that can be acquired in your case.

Posted by: http://www.yourdublin.co.uk | January 31, 2015 at 03:59 AM

In my opinion, this really is by far the best way to get gold coins.

Posted by: meez coin hack no download 2015 | February 12, 2015 at 02:49 PM

I'm really enjoying the theme/design of your site. Do you ever run into any web browser compatibility problems? A number of my blog audience have complained about my blog not working correctly in Explorer but looks great in Firefox. Do you have any recommendations to help fix this problem?

Posted by: iphone screen repair Calgary | March 09, 2015 at 02:43 PM

You really make it seem so easy with your presentation but I find this topic to be really something which I think I would never understand. It seems too complicated and very broad for me. I am looking forward for your next post, I will try to get the hang of it!

Posted by: novalash eyelash extensions adhesive | March 28, 2015 at 06:47 AM

Stunning quest there. What happened after? Thanks!

Posted by: Eyelash Extension Supplies | March 28, 2015 at 10:34 AM

What's Taking place i am new to this, I stumbled upon this I've discovered It absolutely useful and it has aided me out loads. I am hoping to contribute & aid different users like its helped me. Good job.

Posted by: eyelash extensions review | March 28, 2015 at 12:43 PM

It's amazing to go to see this web page and reading the views of all colleagues concerning this post, while I am also zealous of getting know-how.

Posted by: buy Real mink eyelash extensions | March 28, 2015 at 02:55 PM

I got this website from my friend who shared with me regarding this web page and now this time I am visiting this web site and reading very informative posts at this place.

Posted by: Eyelash Extensions Before And After Cateye | March 28, 2015 at 04:39 PM

I really like reading a post that will make people think. Also, thanks for allowing for me to comment!

Posted by: apple cider vinegar for acne | April 05, 2015 at 01:55 PM

These $140 present cards are not door busters.

Posted by: where can i buy video game | April 21, 2015 at 12:01 AM

This game is in the action-packed adventure genre bursting with tons of block busting puzzles!

Posted by: MLB Perfect Inning 15 cheat | April 28, 2015 at 10:38 PM

I have read so many articles on the topic of the blogger lovers except this paragraph is truly a good piece of writing, keep it up.

Posted by: Rosetta | July 12, 2015 at 05:32 AM

We are a group of volunteers and opening a new scheme in our community. Your site offered us with valuable info to work on. You have done an impressive job and our entire community will be thankful to you.

Posted by: online fifa 15 hack | July 25, 2015 at 10:48 AM

I like what you guys are up too. This kind of clever work and coverage! Keep up the fantastic works guys I've included you guys to my personal blogroll.

Posted by: fifa 16 ultimate team hack | July 27, 2015 at 12:29 PM

It is basically important that you avoid this in the event you actually want to learn how to lose 10 pounds in 3 weeks. Lunch: Salad, boiled chicken, brown rice, grilled vegetables, tofu. Also, aren't getting confused that hunger is definitely thirst.

Posted by: how to lose 10 pounds a week with exercise | August 09, 2015 at 12:28 PM

高齢(40代前半)でなかなか妊娠できずに悩んでいましたが、とうとう妊娠できました!幸せのおすそ分けとして他の人にも伝えたいです。是非飲んでみてください。妊活サプリいますぐ飲むなら!http://xn--z8jr6cte0b9qoimfy18zgqwal71cdw5g.com/高齢出産

Posted by: 妊活サプリ | August 13, 2015 at 10:16 PM

This piece of writing is truly a good one it helps new net viewers, who are wishing in favor of blogging.

Posted by: Backlinks | September 16, 2015 at 07:34 PM

Post a comment



(Not displayed with comment.)




TrackBack

TrackBack URL for this entry:
http://app.cocolog-nifty.com/t/trackback/71276/16647747

Listed below are links to weblogs that reference 医師の良心と保身:

» スイスの自転車用交通信号 [スイス滞在10年の日本人が綴る[必見]スイス裏話・こぼれ話]
スイス のベルンはこれからさらに自転車の街になろうと努力しているんだけど、自転車用の交通信号もあるって知ってた令警察の調べでは、かなりの自転車利用者が自転車用の交通信号を守ってないみたいだけど、見つかると罰金だから気をつけてね!... [Read More]

Tracked on October 03, 2007 at 01:34 PM

» 妊娠中のアルコール摂取の影響 [妊娠中の食事と体重]
 妊娠中に注意しなければならないものに、アルコールがあります。アルコールは、胎盤を通り抜けてしまうので、妊娠中にアルコールを飲むと母体と胎児の血中アルコール濃度は一緒になってしまいます。胎児はアルコールを分解する能力が低く、アルコールの影響を受けやすいのです。妊娠中にアルコールを飲んでいると、流産や未熟児、赤ちゃんの形成異常や発育障害などの危険性が高くなります。 妊娠中に多量のアルコールを飲んでいた場合に、「胎児アルコール症候群(FAS)」という赤ちゃんが産まれることがあります。FASは、妊娠中の... [Read More]

Tracked on October 04, 2007 at 01:45 AM

» 呼吸器外し [kameの いい味出してね]
回復の見込みがなく、死期が迫った救急患者の終末期医療について、日本救急医学会は15日、人工呼吸器の取り外しを選択肢の一つとする延命治療中止基準を明記した指針を決定した。(2007.10.15 産経新聞)... [Read More]

Tracked on October 18, 2007 at 12:51 PM

« 病院の倒産は蜜の味? | Main | マイレージが貯まる »